«حياة كريمة» تكشف تفاصيل حكاية منزل انهار على سكانه وحولته لصرح يحمي من برد الشتاء

«حياة كريمة» تكشف تفاصيل حكاية منزل انهار على سكانه وحولته لصرح يحمي من  برد الشتاءحياة كريمة

مصر18-12-2022 | 18:53

نشرت مؤسسة حياة كريمة تفاصيل حالة صعبة جدا لأسرة بسيطة في صعيد مصر وتحديداً في مركز ديروط بمحافظة أسيوط واللي بيته وقع على أهله، موضحة كيف ساعدت في مساندة الأهل وإعادة بناء البيت مرة أخرى، من خلال مساعدات المتبرعين من أهل الخير.

وتابعت "حياة كريمة"، عبر صفحتها الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك»، أن أعضاء المؤسسة قابلوا حالة صعبة لأسرة بسيطة في صعيد مصر، وتحديدا في مركز ديروط بمحافظة أسيوط، سقط منزلها على أهلها.

وأضافت: «ده حقيقي.. البيت وقع على أهله لدرجة إن فيه 4 أطفال توفاهم الله تحت أنقاض البيت، واللي كان بيعيش فيه أكتر من 15 فردا من الجد والجدة والأولاد والأحفاد، أول ما جالنا الخبر، اتدخلنا بشكل فوري، فبجانب المساعدات اللي بتتقدم بشكل عاجل، قررنا التدخل السريع علشان نبني البيت من تاني في أسرع وقت، وعشان الـ 11 شخصا الباقين يقدروا يتدفوا فيه من برد الشتاء والأمطار».

واختتمت بيانها: «الحكاية فيها تفاصيل كتير صعبة وده حال بيوت كتير من قرى حياة كريمة، لكن إنت صاحب الإنجاز ده، لأن بتبرعك بتقدر تحمي أرواح كتيرة، وتوفر حياة كريمة لكتير من أهالينا وأطفالنا، تبرعك بينقذ أرواح كتير.. تبرعك بيبني بيوت كتير».

أضف تعليق