سهير البابلى لمفيد فوزى: انت عايز جنازة تشبع فيها لطم |فيديو

سهير البابلى لمفيد فوزى: انت عايز جنازة تشبع فيها لطم |فيديوسهير البابلى ومفيد فوزى

ثقافة وفنون22-11-2021 | 10:43

فى حوار قديم للراحلة سهير البابلى مع الإعلامى مفيد فوزى وبسؤالها عن الفرق بينها وبين الزعيم عادل إمام، أجابت سهير البابلى إجابة دبلوماسية، وقالت ل مفيد فوزى "إنت عاوز جنازة تشبع فيها لطم".

وجاء سؤال مفيد فوزى: ايه الفرق بين سهير البابلي وعادل امام ؟

فردت الراحلة سهير البابلى قائلة: هو راجل وانا ست.

ولم يقتنع مفيد بالإجابة فقال لها دى مش إجابة.

فأجابت سهير إجابة أخرى: احنا الـ 2 ممثلين

ووجه مفيد لها السؤال بصيغة أخرى: ايه اللي بيجمعكم ؟ ايه الخيط اللي بينكم وبين بعض؟

فأجابت البابلى: الفن ، المسرح اللي بيجمعني أنا وعادل إمام.

فتنهد مفيد فوزى لأنه لم يحصل على الإجابة الذى يريدها فقال لها: مش عارف حاسس انها اجابة دبلوماسية اوي ، يعني قلتي هو راجل وانا ست فأنا رفضت الاجابة .. قلتي اللي بيجمعنا الفن فأنا برضو رافض الاجابة.

فقالت له سهير: ما انت عايز المزيد

فأجاب اه انا عايز المزيد

فردت بطريقة كوميدية قائلة: ما انت عايز جنازة وتشبع فيها لطم.

وكان قد أعلن الدكتور أشرف زكي، نقيب المهن التمثيلية، عن مكان تشييع جثمان الفنانة سهير البابلي التي رحلت عن عالمنا مساء اليوم الأحد، داخل أحد المستشفيات.
وقال نقيب المهن التمثيلية ، إن تشييع جنازة الفنانة الراحلة سيقام ظهر غد الاثنين من مسجد الشرطة بالشيخ زايد.
وعلي الرغم من شدة مرضها الا أنها قبل وفاتها بساعة حرصت علي ترديد الشهادة أكثر من مرة وكأنها كانت تعلم أن هذه الساعات هي الأخيرة في حياتها لانخفاض شديد في السكر بالدم، مما سبب نزول مياه على الرئة وحدوث جلطة أدت لتوقف في عضلة القلب، ما أدى لدخولها العناية المركزة بأحد المستشفيات.
سهير البابلي من مواليد 14 فبراير 1935، في مركز فارسكور بمحافظة دمياط، بدت عليها الموهبة في سن مبكرة، فالتحقت بمعهد الفنون المسرحية ومعهد الموسيقى في نفس الوقت، وعملت في المسرح وقدّمت العديد من الأعمال، أبرزها: "مدرسة المشاغبين"، و"شمشون وجليلة"، و"سليمان الحلبي"، و"نرجس"، و"ريا وسكينة"، و"على الرصيف"، و"نص أنا ونص أنت"، و"الدخول بالملابس الرسمية"، و"عطية الإرهابية"، وفي التلفزيون قدّمت أعمالا منها "عش المجانين"، و"بكيزة وزغلول"، وفي السينما قدّمت أيضًا العديد من الأفلام، منها فيلم "ليلة القبض على بكيزة وزغلول، الأونطجية، انتخبوا الدكتور سليمان عبدالباسط"، وغيرها.

أضف تعليق