وقفة رجل واحد

وقفة رجل واحدمحسن حسنين

الرأى3-11-2022 | 09:40

هذه الظروف الصعبة التي تمر بها مصرنا الغالية، تحتم علينا كأبناء مخلصين لتراب هذا الوطن أن نقف وقفة رجل واحد لمواجهة طوفان المكائد والشائعات والدعوات المشبوهة لنشر الفوضى التى يطلقها المتربصون بهذا الوطن.
وعلينا جميعا أن ندعو الله عز وجل أن يحمى مصر وشعب مصر من كل مكروه، وأن يرد كيد المتربصين والمتربصات بأمن وأمان هذا الوطن إلى نحورهم.. إنه قريب سميع الدعاء..
والله العظيم البلد مش ناقصة.
حزمة القرارات التى أعلنها رئيس الوزراء مؤخرًا، رغم كل الظروف الاقتصادية الصعبة التى تمر بها مصر والعالم أجمع شرقه وغربه، هى خطوة مهمة فى الطريق الصحيح لتخفيف الأعباء عن "مهدودى الدخل".
وعلى الرغم من أن هذه الخطوة تأخرت قليلا..لكن أن تأتى متأخرًا أفضل من ألا تأتى أبدا.
زى ماتوقعت.. نقيب الموسيقيين الجديد طلع زى الريس حنفى شيخ الصيادين اللى كلمته مابتنزلش الأرض أبدا..!!
فبعدما أعلن فور انتخابه الأسبوع الماضى، بعلو صوته، وقف تصاريح بتوع المهرجانات.. لكن لم تمر ساعات إلا ولحس النقيب تصريحاته النارية، ولم يعيد منح التراخيص لبتوع المهرجانات فقط؛ بل أعطاهم عضوية النقابة كلها على بعضها..!!
واضح إن "حباية الشجاعة" اللى كان واخدها النقيب طلعت مضروبة..!!
أنا شايف إن العيب مش فى النقيب اللى رجع فى كلامه، لا سمح الله.. العيب فى الناس اللى ماعندهاش ضمير ولا أخلاق وهاتروح جهنم حدف؛ اللى بيبيعوا حبوب شجاعة تايوانى مضروبة اليومين دول..!!
بالمناسبة.. حصول عدد من بتوع المهرجانات على عضوية نقابة الموسيقيين هى علامة سودا فى تاريخ النقابة والنقيب وضوء أخضر لكل الأصوات النشاز كى يعيثوا فى ساحة الفن فسادا.. وتحويل قوتنا الناعمة إلى قوة "ناعقة" لامؤاخذة ..!
لك الله يا مصر.
يا جماعة الخير.. أنا خايف ومرعوب رعب السنين إنى أفتح حنفية الحمّام فى بيتى تنزل لى حواديت برامج التوك شو التى لا تنتهى؛ واللى بتقطع القلب عن المطربة "إياها" اللى بتشد بودرة، والأخ إياه اللى دايخين ومدوخين الدنيا كلها وراهم..!!
وخايف كمان أشد السيفون.. حكاياتهم اللى مابتنتهيش تسد لى المجارى..!!
أعمل إيه..؟! أفيدونى أفادكم الله.

أضف تعليق