من يتحمل من ؟

من يتحمل من ؟د. أمل عفيفى

الرأى22-1-2026 | 15:47

“ليه دايمًا عنيدة وفظة كده؟ ليه مش بتفهمني؟” دايمًا بسأل نفسي وأنا أحاول أفهم ابنتي. هي بعمر عشرين سنة، وعمرها المفروض ناضج، لكن أحيانًا كلامها يكون فظًّا ويجرحني بدون قصد او بقصد ، ماتعتبره تدخل أو تحكم مني

أحاول أصبر وأستمع، لكن قلبي بيتوجع لما بحس انها مقصرة في إحترامها ليا وجافة وتوجهني هي لما مقبول مني وغير المقبول !! خصوصًا بعد كل الحب والاهتمام اللي قدمته لها، انا من علمتها المقبول وغير القبول وعلمتها ان تصبح شخصية ناجحة قوية في الحياه ، الأن تمارس هذه القوة عليَ ومعي!! اهذا مقبول

كبرنا على مبدأ احترام الكبير والعطف على الصغير، وده كان جزء من تربيتنا. ومع ذلك، برغم كل العطف والحنان، أحيانًا أجد نفسي متسائلة: ليه بيكسروا حدود الاحترام؟ ليه التطاول موجود رغم كل الحب؟ ، ليه طريقة للتعبير عن ضغوطهم الداخلية بقسوة وعدم احترام وكلام جارح ؟ محاولة لفهم العالم بطريقة مختلفة عن اللي تعلمناها.

الرد:
أنا مؤمنة إن التربية الحديثة لا تعني السكوت على التجاوز أو القبول بأي كلام جارح. الصبر هنا أداة، مش مبرر. مهم أصبر، أتحكم في رد فعلي، وأحاول أفهم مشاعرها، لكن في نفس الوقت، لازم أوضح لها حدود الاحترام. أقدر أقول لها مثلاً: “أحب أسمع رأيك، لكن الكلام الفظ مؤذي، ومش مقبول بينا”، أو “أنا أحس بالإحباط لما الكلام يكون جارح”. اللغة دي بتعلمها تتحمل المسؤولية عن كلماتها ومراعاه انها تخاطب أمها وليس إحدي صديقاتها.

أحيانًا الصمت يجرأ اولادنا علي تخطي حدودهم ،ضعي حدود واضحة لما هو مقبول وغير المقبول ، شاركيها تجاربك عن الصبر والتحمل وإحترام اهلك ، وضحي لها إن النقاش الهادئ يحل المشاكل بدل الانفعال والغضب والخطأ في حقك.

التربية مش بس “لا” أو “أوامر”، التربية تعلم الفهم، والاحتواء، والتوجيه بحب، حتى وسط الصعوبات،في نفس الوقت هي طلب إحترام لحضرتك وباباها والكبار والتعبير عن ماتريده بأدب وحدود واضحة لما يقال ولما لايقال
ادرك معاناتك من سؤالك في البداية ( من يتحمل من ؟) حق أصيل لكل أم وأب أن يشعروا بتحمل أولادهم حتي لو اخطأوا خاصة عند الكبر هذا أقل مفهوم للبرَ ، خاصةً وانهم تنعمنّ في مراعيتهم والحنو عليهم في مراحل حياتهم ، أوافق حضرتك تماما في طلبك( إحترام الكبير والعطف علي الصغير ) مبدأ تربوي انساني بدأنا نفقد معناه للاسف.

أسئلة للقراء:
١. هل واجهتم شعور إن أبناءكم يقللون من احترامكم رغم محبتكم لهم؟ إزاي تعاملتم؟
٢. في موقف التطاول، هل الأفضل الحوار مباشرة أم وضع حدود واضحة أولًا؟
٣. إزاي تعلموا أولادكم التعبير عن مشاعرهم من غير ما يجرحوا الآخرين؟

أضف تعليق