سارة عاصم: تتحدث عن أهدافها بعد توليها تدريب منتخب مصر للكاراتية

سارة عاصم: تتحدث عن أهدافها بعد توليها تدريب منتخب مصر للكاراتيةسارة

رياضة15-10-2021 | 23:20

قالت سارة عاصم صاحبة أول فضية فى تاريخ مصر فى بطولات العالم فى الكاتا كاراتيه بعد تعيينها مدربة لمنتخب مصر لسيدات الكاتا، أن لعبة الشوتوريو غير موجودة بمصر أصلا.

وأضافت ساره فى تصريحات" دار المعارف": "وهى لعبة عباره عن استايل معين من لعبة الوادوريو وشوتوكان وشوتوريو انا ولاعبه اخرى فى مصر نلعب شوتوكان فقط و شوتوريوا انا فقط واتعلمت بسبب سفرى للخارج للخبراء وبتعلم الخبره من الخارج وارجع الى ان اعلنت اعتزلى من عدة اشهر".

واشارت مدربة المنتخب الكاراتيه لسيدات:" للاسف فى مصر مدرسة الشوتوريو مش موجوده فالكل بيجتهد حتى مدربين المنتخب لانهم فى الاساس مش شوتويرو ودى كانت ازمه عندنا فى مصر العشر لاعبين الافارقه على العالم واحده منهم فقط شوتوكان والباقى شوتوريو يعنى وهى واحده من عشره من الا بيكسب".

واكدت سارة:"على تطبيقها للعبة الشوتريو فى مصر اغلبية البنات الا بيكسب الشوتريو بعكس الولاد ماعندناش غير حل من اتنين الاستعانه بعنصر مصرى او فريق خارجى".

واردفت صاحبة أول فضيه " لم احصل على دورات خارجيه لكن انا اللاعبه الوحيده فى مصر التى تلعب شوتوريو وما زالت مستمره فى اللعب حتى الان وبكلت من ساعة الاولمبياد الاتحاد اختارنى لاتى انا اللاعبه الوحيده واتمرنت على يد خبراء فكان قرارهم بتعيين".

وأوضحت :" رئيس الاتحاد محمد الدهراوي كان دائما التحدث عن امنيته فى تنفيذ لعبة الشوتريو داخل مصر لان كان معندناش وبره كانوا بيستعينوا بخبيره فكان تكاليف ماليه رهيبه على الاتحاد فكان القرر انى اول ما اعتزل امسك المدرب وليه لم يختاروا مدربي للاستعانة به قالت ان ندرب ليس مصرى بل اجنبى".

أضف تعليق

وكلاء الخراب

#
مقال رئيس التحرير
محــــــــمد أمين
تسوق مع جوميا

الاكثر قراءة

إعلان آراك 2