فيديو.. هنعمل إيه؟.. الرئيس السيسي يروي موقفا تعرض له بسبب القمامة بالشوارع

فيديو.. هنعمل إيه؟.. الرئيس السيسي يروي موقفا تعرض له بسبب القمامة بالشوارعالرئيس عبد الفتاح السيسي

TV16-10-2021 | 11:27

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي : إن تكلفة إزالة المخلفات في المناطق السكنية والمحلات التجارية في مصر ، يصل لـ 800 مليون جنيه ، متابعا : " دي القاهرة وحدها لما جينا نتكلم مع الشركات عشان حي غرب وشرق بس مش كل القاهرة .. أما القاهرة كلها ممكن التكلفة توصل لـ 2.5 مليار جنيه وده نتيجة إننا معندناش نظام في المباني " .


وأردف الرئيس عبد الفتاح السيسي ، خلال كلمته بافتتاح مناطق سكنية بديلة للمناطق غير الآمنة بمنطقة السادس من أكتوبر : تعونكم معانا كمواطنين في تقليل فرص المخلفات دي .. أو حتى أننا ندخل في المنظومة بسرعة ، متابعا : " كنت ماشي في محور العصار وبنزل أشوف لوحدي من غير حد لقيت الناس كلها راميه المخلفات في نص الشارع .. ولما حطينا عربات قمامة صغيرة رفضت العربيات اللي بتركن أنها تكون جمبها ".

وأكمل : هنعمل أيه ؟ .. وبالمناسبة حجم المخلفات اللي محتاج يتشال 40 مليون طن ".
ويفتتح الرئيس عبدالفتاح السيسي، عددا من المشروعات القومية ومشروعات الإسكان بديل العشوائيات في منطقة سن العجوز حدائق أكتوبر بمحافظة الجيزة.

وكان قد تفقد الرئيس عبد الفتاح السيسي، الجمعة، أعمال تطوير الطرق والمحاور الجديدة بالقاهرة الكبرى التي تربط منطقه شرق القاهره من محور الشهيد، ومحور جيهان السادات، و محور الميثاق، و محور شنزو آبي المؤدي الى مدينة القاهرة الجديدة ومنها إلى العاصمه الإدارية و المدن الجديدة.

أضف تعليق

حكايات لم تنشر من سيناء (2)

#
مقال رئيس التحرير
محــــــــمد أمين
تسوق مع جوميا

الاكثر قراءة

إعلان آراك 2