أبرز تصريحات الرئيس السيسي في افتتاح المشاريع القومية بالصعيد

أبرز تصريحات الرئيس السيسي في افتتاح المشاريع القومية بالصعيدالسيسي

مصر25-12-2021 | 14:15

وصل الرئيس عبد الفتاح السيسي، صباح اليوم السبت، لافتتاح مجموعة من المشروعات القومية الجديدة بمختلف القطاعات بصعيد مصر.

وذلك في إطار جهود الدولة لتحقيق نهضة تنموية وخدمية متكاملة لأهل الصعيد، وتوفير فرص عمل مباشرة وغير مباشرة.

وذلك ضمن فاعليات "أسبوع الصعيد"، حيث تتضمن الافتتاحات عددا من المجمعات الصناعية والمحاور والطرق لا سيما المحاور العرضية على نهر النيل.

وتهدف المشروعات إلى تحقيق التقارب في مستويات المعيشة والدخول بين الأقاليم، ودفع عجلة التنميةجهود التنمية بما يتوافق ومقومات وخصائص وأولويات كل إقليم عددا من مشروعات محاور الطرق والنقل ولا سيما محاور النيل.

ثم بدأت الاحتفالية، بتلاوة آيات القراءان الكريم، ثم الحديث عن المشاريع التنموية في صعيد مصر.

حيث قامت الدكتورة «نيفين جامع»، وزيرة التجارة والصناعة بأن هناك 234 فرصة استثمارية تم تحديدها في صعيد مصر.
مشيرة إلى أن النسبة الأكبر من الفرص التي تم تحديدها لمشروعات متوسطة الحجم تتراوح تكلفتها الاستثمارية بين 1 الى 25 مليون جنيه وفقا لطبيعة المشروع وحجم الإنتاج المستهدف.

أبرز تصريحات الرئيس السيسي:

وعليه ، علق الرئيس علي كلمة الدكتورة نيفين جامع، قائلا: "دفعنا 6 مليارات جنيه لترفيق 20 منطقة صناعية في الصعيد، وكنا قولنا الترفيق وطرح أراضى للناس هيطول عن المسار المطلوب.. والمسار البديل نعمل المجمعات الصناعية، متابعا: أصل الموضوع مش إنشاءات بس، وانا عاوز اطمن أن المنشأة اللى اتعملت وطرحنا أفكار للعمل وتجهيزها وفق كل محافظة، وتجهيز العاملين وفق تدريب فنى متقدم،وتيسير الحركة، ليه ادفع 6 مليارات، لما اعمل بيهم 5 مجمعات أخرى جديدة وابقى مطمن.. مشوار طويل انى أدى أرض لحد".

وأضاف: «الموضوع مش إنشاءات بس، أنا عاوز أطمن إن المنشأة دي اتعملت طبقًا لطبيعة كل محافظة، احنا جهزنا تدريب فني متقدم للناس اللي ممكن تشتغل ويسرنا التمويل للناس».

وتابع رئيس الجمهورية: «طب أنا ليه هدفع الـ6 مليارات طب ما دول أعمل بيهم 5 مجمعات تانية وأبقى مطمن، لأن المشوار طويل على إني أدي أرض لحد».

تقنين أوضاع المصانع الغير مرخصة:

وفي ذلك السياق، أكد علي تقنين أوضاع المصانع الغير مرخصة، متابعا: " كل يومين أبص الاقى وزارة الداخلية ماسكة مصانع بدون ترخيص، كان بيتعمله قضية.. قلت يا جماعة دي ناس حاولت تشتغل حتى لو كانت طريقتهم مش مظبوطة طيب انا اخليه مظبوط".

وأضاف "اشرعنه واقنن وضعه.. مسكناك غلط تعالى نعمل الصح.. لو مسكتوا مجموعة مصانع في القاهرة طيب أقرب منطقة فين؟، أقله تعالى اتحرك واشتغل ووقنن وضعه ومش بنقنن الوضع علشان اخد منه حاجة، واوعا تكون فاكر أن بنتصيد الغلط.. انت حاولت حتى لو غلط، إحنا معاك في المحاولة بس متعملش غلط، قولى الموضوع ده حجم المصانع قد إيه وحجم الاشغال؟، اطمن بقا على التسويق هل إنتاجه ده قدر يبقا ليه نفاذ في الأسواق ولا إيه؟.

واكد أن الدولة، تنفذ نموذجا جيدا خلال العمل في مجال الصناعة، وخير مثال لذلك، «الروبيكى»، وهو نموذج قابل للتطور في ظل التطور الكبير الذى يشهده العالم، قائلا: "بقول الكلام ده للناس اللى شغالة في الصناعة.. لازم نعمل حاجة قابلة للنجاح.. التطور مش في مصر بس.. ده في الدنيا كلها.. حد هيجى يقولك الاشتراطات البيئية انت عامل فيها ايه.. فيه كلام كتير".

ممكن البضائع كويسة ويصعب إنفاذها في الأسواق الخارجية، تجربة الروبيكى مش نجحت إلا لما الدولة تدخلت، الروبيكى تجربة نجحت لما الدولة دخلت.

أضف تعليق