حرام عليكم كفاية لعب فى دماغ الست المصرية

حرام عليكم كفاية لعب فى دماغ الست المصريةمحسن حسنين

الرأى14-6-2023 | 18:43

يا جماعة حرام عليكم كفاية لعب فى دماغ الست المصرية.. البيوت مش ناقصة..!!

فكل واحدة أو واحد عاوز يعمل تريند يضرب فى كيان الأسرة المصرية ويحرض الزوجة على زوجها بحجة الدفاع عن حقوق المرأة..

آخر تقليعة خرجت بها علينا اليومين دول كاتبة صحفية كتبت فى إحدى الصحف اليومية مقالا طويلا عريضا كله كراهية للرجال؛ وتحريض سافر لستات مصر بإعلان العصيان على أزواجهن..!

من بين ما قالته بسلامتها : إشمعنى الزوجة هى اللى تاخد أجازة من شغلها لرعاية الطفل ..؟!! ليه الراجل ما ياخدش هو الأجازة ويقعد يرعى الطفل .. يرضعه ويغير له اللفف والكوافيل والذى منه ..؟!

طبعا أنا لن أرد على كل ما كتبته بسلامتها من كلام "عبيط"..لإنه إذا عرف السبب بطل العجب.. والسبب هو أنها ابنة الدكتورة "..........." أكبر عدو للرجل..!!

والمثل بيقول: اكف القدرة على فمها تطلع البنت لأمها..!!

مليون تحية للمهندس على سعد رئيس جهاز مدينة الشروق؛ الذى يصل الليل بالنهار لتحسين المرافق وخدمة المواطنين.. والقضاء نهائيا على ظاهرة الباعة الجائلين التى تشوه الشكل الحضارى للمدينة.

فقد أكد لى سعد أنه بصدد التوسع فى تجربة "أسواق الخير" لتستوعب أكبر عدد من الباعة الجائلين؛ حيث يتم تأجير محلات مجهزة لهم بمبلغ رمزى نظير بيع السلع بهامش ربح ضئيل..للتخفيف عن كاهل المواطن.

يا ريت الحكومة تعمم هذه التجربة فى كل قرى ومدن مصر.. حتى ترحمنا من غلاء الأسعار وجشع التجار الفجار اللى هايخشوا النار..!

الكتائـــب الإلكترونيـــة للى مايتسموش شغالين شائعات وأكاذيب، وزن على ودان المصريين بكلام لا يمكن أن يصدقه طفل فى كى جى ون.. وكل ما يفلسوا يرجعوا يعيدوا ويزيدوا فى نفس الشائعات معترفين بإفلاسهم منقطع النظير..!

خد عندك شائعة أطلقوها منذ حوالى ثلاث سنوات؛ ومازالوا حتى يومنا هذا بيعيدوا ويزيدوا فيها، زى شائعة قيام وزارة التموين بإلغاء بطاقة تموين المطرب الملياردير عمرو دياب..!!

عايز أعلق على كلامهم الخايب بس أنا مؤدب ومتربى وماتطلعش منى العيبة أبدا..!!

والله العظيم عيب قوى إن الرجل الوقور الممثل حسن يوسف أبو التسعين ربيعا ؛يتخلى عن وقاره ويقول تعليقا على كلام ابنه عمر بإنه هايبوس فى الأفلام : "خليه يدوق البوس.. أبوه ياما باس.. ماحدش مااتباسش"..!!

جرى إيه يا حاج حسن يا يوسف، يدوق إيه وبتاع إيه..؟!! هو البوس فى الأفلام مش تمثيل فى تمثيل برضه؛ وللا أنجر فتة بالخل والتوم.. كل ممثل يخش فيه برجله اليمين علشان يدوق..؟!!

أضف تعليق

وكلاء الخراب

#
مقال رئيس التحرير
محــــــــمد أمين
تسوق مع جوميا

الاكثر قراءة

إعلان آراك 2