لميس الحديدي تسأل إلهام شاهين ليه كل ماتقولي حاجة يحصل جدل؟

لميس الحديدي تسأل إلهام شاهين ليه كل ماتقولي حاجة يحصل جدل؟لميس الحديدي

ثقافة وفنون29-12-2021 | 12:02

علقت الفنانة إلهام شاهين على ال جدل الذي أثير في عام 2021 حول مبادرتها بال تبرع بالأعضاء و مسرحية " المومس الفاضلة " قائلة : " مش بقصد خالص في كل مرة بتكلم فيها كله ب حسن نية ومافيش في دماغي أنو هيعمل جدل زي ماقلت أني هعيد عمل مسرحي ومافيش في دماغي بنسبة 1 في المليون أي حاجة في دماغي أني أعمل ال جدل ده كله.

وتابعت في لقاء خلال برنامج " كلمة أخيرة " الذي تقدمه الاعلامية لميس الحديدي على شاشة " ON: برضه لما قلت أني لما أموت عاوزة أ تبرع بأعضائي لو فيها حاجة سليمة حد عاوز قلب أو قرنية عين أو فص كبد ومش بفرض على حد "، وقاطعها الدكتور مدحت العدل قائلاً : ده جسمها مش جسم حد تاني " لتواصل شاهين قائلة : لما تكلمت مع رجال دين بتفهم فيه قالولي دي صدق جارية بعد لما تموتي وفرجت بده جداً "
متنمية أن يتم تفعيل قانون ال تبرع بالاعضاء في عام 2022 بشكل حقيقي قائلة : " محتاج يتفعل بشكل حقيقي وهو موجود بالفهعل ".

وعقب العدل قائلاً : "حصل غسيل مخ للعقل المصري سواء ليبرالي أو غيره ، في السنين الماضية ومعدناش نقبل الاختلاف و إلهام شاهين قالت رأيها في موضوع ال تبرع ب الأعضاء والناس هاجموها واعتبروا إنهم هم فقط المؤمنين اللي واخدين توكيل من ربنا".
وعقبت الحديدي قائلة : " لا نعيش في نفس المجتمع الذي كان في الخمسينات والستينات.. ليرد العدل قائلاً : " المجتمع تقهقر وحصله تسطيح لكل المعاني المهمة والسوشيال ميديا ترك مساحة لكل من يريد أن يتكلم وعاوز يعمل تريند.

أضف تعليق

وكلاء الخراب

#
مقال رئيس التحرير
محــــــــمد أمين
تسوق مع جوميا

الاكثر قراءة

إعلان آراك 2