بسمة وهبة: المرأة المصرية بقى ليها ضهر في عهد الرئيس السيسي

بسمة وهبة: المرأة المصرية بقى ليها ضهر في عهد الرئيس السيسيبسمة وهبة

مصر29-12-2021 | 21:15

قالت الإعلامية بسمة وهبة، إن الرئيس عبدالفتاح السيسي ردّ اعتبار المرأة المصرية، بعدما تاجرت التيارات الدينية الظلامية بها، طوال السنوات الطويلة الماضية، موضحةً: "عشت عمري بشوف تيارات دينية بتاجر بينا، وبترفع شعارات إن المرأة نصف المجتمع وساعة الجد منلاقيش منصب ولا قوانين تحمينا".

وأضافت خلال تقديم حلقة اليوم، من برنامج "90 دقيقة"، على قناة المحور: "لكن كل ده تغير في عصر الرئيس عبدالفتاح السيسي، رديت لنا اعتبارنا واحترامنا، وشفنا في عهدك التمكين الحقيقي وأصبح لدينا برلمانيات ووزيرات وقوانين تحمي السيدة المصرية".
وأكدت، أن المرأة المصرية أصبحت تلقىا دعما كبيرًا في عهد رئيس الجمهورية، بعدما جرى سن القوانين كما تقلدت المناصب الهامة، وهو ما أدى إلى زيادة سقف طموحها: "الست المصرية بقى ليها ضهر، محدش بقى يقدر يأذينا أو يضايقنا أو يجي علينا، وكل القوانين اللي طلعت خلتنا بنمشي في الشوارع وإحنا مش خايفين، خليت بناتنا يبقى حلمهم تبقى وزيرة ونائبة وقاضية على المنصة حتى الأحلام عندنا اتقدمت وكبرت".

وتابعت، أنها أنها كانت متأكدة من صعوبة الظرف الذي كان يعمل فيها رئيس الجمهورية، لكنها كانت متأكدة من قدرته الكبيرة على النجاح: "كنت مصدقاك بس كنت بقول لنفسي الله يكون في عونه وازاي هيعمل ده والبلد مفككة والإرهاب ينخر في عظامها وأهل الشر يحرضون ضدها ويحاصروها اقتصاديا بالشائعات والأكاذيب".

أضف تعليق

وكلاء الخراب

#
مقال رئيس التحرير
محــــــــمد أمين
إعلان آراك 2