محمد إيهاب: شوية رعاية واهتمام برفع الأثقال وهنشوف إبداع العالم كله هيشهد بيه

محمد إيهاب: شوية رعاية واهتمام برفع الأثقال وهنشوف إبداع العالم كله هيشهد بيهمحمد إيهاب: شوية رعاية و اهتمام برفع الأثقال هنشوف إبداع العالم كله هيشهد بيه

رياضة17-6-2022 | 02:16

أكد النجم الأوليمبي محمد إيهاب بطل العالم في رفع الأثقال أن رياضة الأوناش تحتاج الكثير من الرعاية والاهتمام والتركيز من أجل حصد العديد والعديد من الميداليات في أولمبياد باريس 2024.

ونشر إيهاب عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" قائلاً "عارف يعنى ايه رياضه رفع الاثقال بالنسبه لمصر فى الأولمبياد.. (يعنى تقرأ التاريخ وتفهم انك عندك منجم ذهب من زمان والأرض خصبه وبتطرح ميداليات و بأقل الإمكانيات ... يعنى لما تشوف تاريخ مصر رصيدها 38 ميدالية في التاريخ الأوليمبي ،و رياضة رفع الأثقال الأكثر تحقيقاً للميداليات في الدورات الأوليمبية بـ 13 ميدالية «5 ذهبية و3 فضيات و5 برونزيات» ).

وتابع ايهاب:"يعنى ثلث الميداليات المصريه فى المشاركات الأوليمبيه ل رفع الأثقال لوحدها... يعنى تعرف هما ليه بيحاربونا بقوانين جديده بيألفوها ويفصلوها علينا وتلاكيك فى كل وقت يبقى لازم تفهم انهم خايفين نوصل للمحطه اللى هانثبت فيها ان إحنا افضل منهم رغم فارق الإمكانيات اللى بينا ).


واختم حديثه قائلا:"يعنى لازم نعيد حسابنا ونشوف الدعم رايح فين والعائد منه قد ايه .. قدام مصر سنتين على الأولمبياد باريس ٢٠٢٤ و عندنا مواهب كتيير بشوية تركيز مع رعايه وإهتمام هنشوف إبداع العالم كله هيشهد بيها) ..و إن غداً لناظره قريب . .حفظ الله مصر وأبطالها".

و أحرزت رحمة السيد 3 ميداليات ذهبية في الخطف والنتر والمجموع، وزن 76 كجم برفع ثقل 95 كجم،ببطولة العالم ل رفع الأثقال التي تقام في المكسيك خلال يونيو الجاري.

وذلك ارتفع رصيد "الفراعنة" لـ11 ميداليات متنوعة بواقع ست ذهب وخمس فضيات.

كان قد توج محمود حسني بثلاث ذهبيات في الخطف والنتر والمجموع في وزن 89 كجم برفع مجموع ثقل 343 كجم.

وكانت حنين أحمد لاعبة منتخب مصر، أحرزت ميداليتين فضيتين في منافسات وزن تحت 59 كجم، عقب رفعها 82 كجم في الخطف و 103 كجم في النتر لتحصل على مجموع 185 كجم، لتحصل على فضيتي النتر والمجموع.

فيما توجت نورا عصام بثلاث فضيات في منافسات وزن تحت 55 كجم.

كما حقق الرباع أحمد حمدي توفيق لاعب منتخب مصر على المركز الرابع برفعة الخطف 117 كجم، والمركز السابع في الكلين والنطر والمركز الخامس في المجموع في منافسات في فئة ميزان ٦٧ كجم.

َوحصلت نضال محمد الطنطاوي لاعبة منتخب مصر علي المركز السادس برفعة الخطف 67 كجم، والمركز الثامن برفعه الكلين والنطر برفع 80 كجم، والمركز السادس بالمجموع 147 كجم.

ونجحت حبيبة سعد أصغر لاعبة في البطولة في تحقيق المركز الخامس بعد منافسة شرسة مع أبطال العالم.

أضف تعليق

إعلان آراك 2