بسمة وهبة تدعم لاعبي المنتخب: إحنا في ضهركم.. وسيبكم من الشامتين والنبطشية

بسمة وهبة تدعم لاعبي المنتخب: إحنا في ضهركم.. وسيبكم من الشامتين والنبطشيةبسمة وهبة تدعم لاعبي المنتخب: إحنا في ضهركم.. وسيبكم من الشامتين والنبطشية

مصر7-2-2022 | 23:48

وجهت الإعلامية بسمة وهبة، رسالة دعم للمنتخب الوطني للمرحلة المقبلة، بعد الحصول على المركز الثاني في منافسات كأس الأمم الأفريقية: «إحنا في ضهركم ومعاكم ومتأكدين إنكم هتسعدونا وتأهلونا لكأس العالم، القيادة السياسية وجمهور الكرة الحقيقي والإعلام معاكم، سيبكم من المشككين ونباطشية الأفراح الزياطين والشمتانين في بعض برامج الإعلام الرياضي، وأنا بقول عليهم إنهم مشتاقين لكراسي ومناصب حتى لو كان على حساب منتخب بلدهم، ارموا محللين الكرة اللي بيقولوا أي كلام عشان التريند».


وأضافت خلال تقديم حلقة اليوم من برنامج 90 دقيقة الذي يعرض على قناة المحور: «مشوار مصر كان كله مكاسب رغم الخسارة، أخيرا بقى عندنا منتخب قوي وروح وهيكل لمنتخب شاب يقدر يبقى عنده عطاء وأثبت نفسه، أفريقيا كلها فهمت إن المنتخب قد يختفي وقت بعض، لكنه يستطيع فرض نفسه وتزعم القارة».


وتابعت، أن الجماهير في مصر فهمت جيدا أن التعصب ليس في مصلحة المنتخب الوطني، لأن أصحاب السبوبة هم الرابحون فقط: «أخيرا الناس فهمت وأدركت أن التحليل والتدريب والكورة بقت علم مينفعش فيها شغل التلات ورقات والفهلوة ولازم نفتح باب الاحتراف قدام ولادنا، عيب يبقى منتخبات صغيرة في أفريقيا عندها محترفين واحنا بنقفل الباب في وش ولادنا، مينفعش يبقى دولة بحجم مصر فيها 4 أو 5 لاعبين محترفين».


وواصلت: «ونقدر ننافس على كاس العالم لو خلينا عدد المحترفين في أوروبا زي السنغال، وأخطاب إداراتي الأهلي والزمالك بإفساح المجال للاعبيه من أجل الاحتراف، نحن في حاجة إلى بناء جيل قوي من المحترفين».

أضف تعليق

وكلاء الخراب

#
مقال رئيس التحرير
محــــــــمد أمين
إعلان آراك 2