محمد الحلو: كل أصوات عيلة الحلو جميلة بس لُدغ فى الـ 28 حرف

محمد الحلو: كل أصوات عيلة الحلو جميلة بس لُدغ فى الـ 28 حرفمحمد الحلو: كل أصوات عيلة الحلو جميلة بس لُدغ فى الـ 28 حرف

ثقافة وفنون26-1-2024 | 02:54

حل الفنان محمد حلو والفنانة هلا رشدي ضيفين على برنامج " معكم منى الشاذلى" الذى تقدمه الإعلامية منى الشاذلى على قناة ON، وبسؤاله عن ذكرياته فى أفراحه مع زوجاته قال محمد الحلو: "أنا معملتش ولا فرح لأنى مش اجتماعى أوى، ومش بحب الحفلات وكدة، أغنى أه لكن أحضر حفلات وأفراح صعب".

وعن أصوات عائلة الحلو، قال الفنان محمد الحلو: "والدى كان صوته حلو، وعيلتى كلها بتغنى وأصواتهم حلوة بس عندهم مشكلة إنهم لُدغ في الـ 28 حرف، يعنى متفهميش كلمة، لكن أنا اخدت لسان أمى".

وتابع محمد الحلو: "والدتى لم تكن من عيلة الحلو وكانوا زمان في أفراح العيلة بيصمموا إنها تغنى في الفرح عشان كان صوتها حلو، وكانت نفسها تغنى زمان بس والدى كان مانع هذا الموضوع".

وتحدثت هلا رشدي عن أغنية "الخير والبركة" التي قدمتها دويتو مع الفنان محمد الحلو، قائلة: "الفكرة جاتلى إن دايما الأغانى اللى فيها العروسة والأب بتكون العروسة بتبكي أو والدها، فقلنا نعمل حاجة تكون حلوة ومؤثرة برده بنفس الوقت".

وقال محمد الحلو: "وأنا بغنى الأغنية في الاستوديو مع هلا رشدي حسيت إنها بنتى خلاص"، فيما قالت هلا رشدي: "لما فكرنا في الأغنية بندور على رمز يكون أب أوى ولما تسمعه صوته دافئ، وكان الاختيار للفنان الكبير محمد حلو، ونزلناها في الشتاء".

أضف تعليق

حكايات لم تنشر من سيناء (2)

#
مقال رئيس التحرير
محــــــــمد أمين
تسوق مع جوميا

الاكثر قراءة

إعلان آراك 2