زوجة علاء حسانين أمام المحكمة: كان معرض للخطف من عصابة وبيهددوه

زوجة علاء حسانين أمام المحكمة: كان معرض للخطف من عصابة وبيهددوهصورة ارشيفية

حوادث وقضايا13-2-2022 | 13:48

أدلت "هناء" زوجة المتهم الأول علاء حسانين شاهدة النفي الرابعة التي تستمع إليها بمحكمة الجنايات، بجلستها، اليوم الأحد، المنعقدة بمحكمة شمال القاهرة بالعباسية، في قضية "الآثار الكبرى" والمتهم فيها حسن راتب ونائب الجن علاء حسانين و21 آخرين، إن علاء حسانين زوجي وأكمل السواق يتاعه، وعز الدين بيكون أخو زوجي، وعلاء كان في البلد وأكمل اتصل بيا حوالي الساعة 9 والثلث ليلا وقالي في عربية جيب ماشية ورانا وحسانين كلم حد من القسم وقاله أن في عربية ماشية وراه قاله اقف في الكمين أحسن يكون حد هيخطفك لأن حصل وعلاء اتخطف قبل كده، وأكمل حكي ليا أنه الضابط ضرب علاء ووقعه على الأرض، ولما الضابط شاف السواق بيتكلم في التليفون وسأله بيكلم مين ولما قاله أن مرات علاء أخد من التليفون. وبعدها اتقفل خالص.

وأضافات أن علاء بعد القبض عليه لم يبلغني شبب القبض عليه، وأنها توسطت لحسن راتب حتي يتم التنازل عن المحضر المحرر ضد زوجها علاء حسانين، "والله العظيم ما عملوا حاجة" وكلمت الإعلامي مصطفي بكري وكل القريبين منه عشان يخرجوه".


وخلال سماع شهادة زوجة علاء حسانين، طلب طارق جميل سعيد، محامي المتهم علاء حسانين، من هيئة المحكمة بالسماح لزوجته بزيارته نظرا لمنع الزيارة عنه منذ فترة: " مش شافته بقالها 7 شهور ونفسها تتكلم معاه وتشوفه".

أضف تعليق

رسائل الرئيس للمصريين

#
مقال رئيس التحرير
محــــــــمد أمين
تسوق مع جوميا

الاكثر قراءة

إعلان آراك 2